top of page
  • frederictroonbeeck

Boek uit de literaire canon: 'Reinaart de Vos' - Willem die Madocke maecte

Bijgewerkt op: 2 jun. 2021

Dit verhaal heb ik ook al eens kort gezien in het middelbaar. Ik vond het toen zo leuk dat ik het altijd ben blijven onthouden. Ook bij het vak Nederlands 2 hebben we er een stuk van gelezen. Ik ben dan ook meteen in mijn thuisbibliotheek gaan kijken en ik had geluk; Reinaart de Vos stond ertussen! Ik ben dan ook meteen begonnen met lezen.

De schrijver dan dit verhaal is ‘Willem die Madocke maecte’. Een Madoc is een boek waarvan geen snipper bewaard is gebleven.


Het verhaal

Het is hofdag in het dierenrijk! Alle dieren hebben klachten en doen hun verhaal bij koning Nobel. Alle klachten gaan over het sluwste dier van het dierenrijk: Reinaart de Vos. Koning Nobel blijft niet bij de pakken zitten en besluit Bruin de beer en Tybert de kater eropuit te sturen om Reinaart te dagvaarden.


Zo gezegd, zo gedaan. Bruin en Tybert trekken het bos in op zoek naar de vos. Al snel blijkt dat deze zoektocht niet zo eenvoudig is. Reinaart lokt Bruin in de val met honing en hangt Tybert bijna op in de schuur. Beide meer dood dan levend keren ze terug naar koning Nobel en doen hun verhaal. Vervolgens besluit de koning om Grimbert de das op zoektocht te sturen.


Met succes deze keer, want Grimbert slaagt erin Reinaart mee te krijgen naar het hof. Daar wordt hij schuldig bevonden voor zijn streken en ter dood veroordeeld. Bruin, Tybert en Isegrin zijn intussen ware aartsvijanden van de vos geworden. Ze maken dan ook met plezier de galg klaar om Reinaart te doden.


Maar dan komt Reinaart de Vos opnieuw met een leugen op de proppen, waardoor het er opeens niet zo goed meer uitziet voor Bruin, Tybert en Isegrin. Komt Reinaart de Vos aan zijn einde voor zijn verschrikkelijke daden? Of kan hij koning Nobel overtuigen van zijn onschuld? Daarvoor zal je het verhaal moeten lezen!


Reflectie

Ik ben aangenaam verrast van dit boek. In het middelbaar had ik er al wel enkele passages van gelezen, maar nog nooit het volledige verhaal. Ik was dan ook zeer blij dat dit verhaal in de literaire canon stond, waardoor hier mijn keuze op viel. Het verhaal vertelt meer over leugens, bedrog en listige daden. Dit allemaal mooi voorgesteld in het dierenrijk.


Daarnaast is de tekst in het boek geschreven in rijmvorm. De laatste woorden van elke zin of elk zinsdeel rijmen op elkaar. Ik ben gaan opzoeken waarom dit gedaan werd. Het boek dateert van de dertiende eeuw, toen de ridderliteratuur nog volop bloeide. In die tijd konden nog weinig mensen lezen en schrijven. Een tekst die rijmt was bovendien makkelijker te onthouden waardoor het verder verteld kon worden. Een leuk weetje!


De versie die ik gelezen heb bevat prachtige afbeeldingen, ontworpen door Sibylle Delacroix. Op deze manier worden de streken die de vos uithaalt ook visueel getoond, wat het lezen echt plezierig maakt. Dit boek behoort tot één van de klassiekers der klassiekers en dat is naar mijn mening volledig terecht. Voor ik het boek las dacht ik dat het niet vlot ging lezen en dat er veel archaïsche woorden in gebruikt werden. Dit was echter niet het geval. Ik werd echt in het verhaal gezogen.

Dit is een boek dat zeker niet mag ontbreken in de literaire canon. Ik vind het volkomen terecht dat het er in is opgenomen en ik hoop van harte dat dit zo blijft! Een echte aanrader!




17 weergaven0 opmerkingen

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page