top of page
  • frederictroonbeeck

Toneelvoorstelling naar keuze: Assisen Online - De Badkuipmoord

In oktober vorig jaar heb ik een online toneelvoorstelling bijgewoond. Door de coronacrisis was het jammer genoeg niet mogelijk om fysiek naar een toneelvoorstelling te gaan kijken. Bij ‘Assisen Online’ maakten de toeschouwers deel uit van de assisenjury. Elke verdachte deed zijn of haar verhaal, waarna de assisenjury moest beslissen wie er schuldig of onschuldig was.

Reflectie

Ik had veel verwachtingen bij dit online assisenproces. Er werd heel veel reclame voor gemaakt en mijn medestudenten waren er ook heel enthousiast over. Bovendien hebben mijn ouders ooit een dergelijk stuk live gezien en zij vonden het zeer goed. Door deze impulsen werd ik zeer nieuwsgierig en heb ik besloten een ticket te kopen voor het online assisenproces over de badkuipmoord.


Over het algemeen was ik uiteindelijk wel een beetje teleurgesteld. De getuigenissen van de verdachten werden telkens gefilmd waarbij de acteurs in beeld kwamen met een zwarte achtergrond. Dit was naar mijn mening een beetje saai en mocht iets beter aangekleed zijn. Het verhaal op zich was zeker wel goed! Beetje bij beetje kwamen we meer te weten over de verdachten. Ik was dan ook elke dag benieuwd naar de nieuwe getuigenissen die we als jury konden raadplegen.


Verder vind ik de acteerprestaties van de acteurs zeer goed. Als je naar de cast kijkt zijn er toch wel veel bekende namen als Frans Maas, Francesca Van Thielen, Kürt Roggiers, Sven De Ridder en Kadèr Gurbuz die meespelen. Vooral wanneer Kadèr Gurbuz aan het woord kwam, die tevens de vrouw van het slachtoffer speelde, zag je echt de emotie in haar ogen. Dit vond ik zeer goed! Daarnaast speelde Kurt Roggiers een voorbeeldige advocaat en Francesca Van Thielen een procureur die zich vastbeet in de zaak.


Na de verschillende getuigenissen gehoord te hebben trok de (virtuele) jury zich terug en moest er gestemd worden over de schuldige. Op het einde bleek dat ik, samen met 80% van de deelnemers, de echte schuldige had vrijgesproken. Een misser van formaat dus!


Over het algemeen ben ik wel tevreden over dit toneelstuk. Alleen de setting zou iets meer kleur mogen hebben. In de toekomst zal ik zeker nog eens een toneelstuk van Assisen bezoeken, maar dan eerder live.


Mijn ticket voor dit online evenement kan je hier downloaden:


7 weergaven0 opmerkingen

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page