top of page
  • frederictroonbeeck

Mediaknipsel 1: Eén op zeven scholen ruilt handboek voor digitaal alternatief

Het Nieuwsblad - 31/05/2021


De klassieke schoolboeken verdwijnen stilaan als sneeuw voor de zon. In één op zeven middelbare scholen worden die voor minstens één vak vervangen met een digitaal alternatief. “Dit is nog maar het begin”, zegt professor Martin Valcke (UGent).


Link naar het volledige artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210530_97862049

Reflectie

Het onderwijs is aan het digitaliseren. Dat is naar mijn mening een goede zaak. Ook de coronacrisis heeft duidelijk bewezen dat digitale tools de toekomst zijn wat onderwijs betreft. Vele scholen zijn reeds een laptop- of tabletschool geworden. Hierbij kunnen de leerlingen meteen beroep doen op het internet en andere digitale tools als Word, PowerPoint en Excel. Eerst en vooral vind ik het dus zeer goed dat het onderwijs aan het digitaliseren is, omdat de leerlingen op deze manier kennis maken met de digitale wereld. Daarnaast moeten leerlingen alsmaar minder rondzeulen met zware boekentassen en kan al het materiaal gecentraliseerd worden op een harde schijf of in de cloud. Op deze manier krijg je geen situaties meer waarbij leerlingen hun boek vergeten of het juiste deel niet bijhebben, aangezien alles digitaal beschikbaar is.


Anderzijds vind ik met de hand schrijven nog steeds zeer belangrijk. Als leerkracht Nederlands in spe hecht ik veel belang aan schrijfvaardigheid. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je het best kan leren schrijven met pen en papier, en niet via een computer of tablet. Door de digitalisering denk ik dat naarmate de tijd vordert leerlingen steeds minder met de hand kunnen schrijven, waardoor de kunst van het handschrift stilaan zal verdwijnen. Digitalisering in het onderwijs is zeker nodig, maar er moet op gelet worden dat leerlingen niet volledig gaan overschakelen op een digitale wereld.

9 weergaven0 opmerkingen

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page