top of page
  • frederictroonbeeck

Boek 2 uit leeslijst: 'Het Achterhuis' - Anne Frank

Bijgewerkt op: 8 jan. 2022

Het verhaal

Anne Frank is een Joods meisje van 13 jaar. Voor haar verjaardag krijgt ze een dagboek dat ze de naam Kitty geeft. Hierin schrijft ze al haar belevenissen en gedachten die door haar hoofd gaan neer.


Op 20 juni 1942 schrijft ze voor het eerst een passage in haar dagboek. Hierin vertelt ze dat ze samen met haar familie moet vluchten naar Amsterdam, omdat de nazi's sterk oprukken en een verschrikkelijke afkeer hebben voor Joden. Ze willen de Joodse bevolking uitroeien door hen naar concentratiekampen te sturen en nadien te vergassen.


Samen met haar moeder, Edith, haar vader, Otto, en haar zus, Margot, duiken ze onder in 'Het Achterhuis', dat zich bevindt achter een draaibare boekenkast. Later komen er nog bewoners in Het Achterhuis, zoals de familie Van Daan en Albert Dussel.

Anne leidt samen met de andere bewoners van Het Achterhuis een rusteloos leven. Steeds moeten ze op hun hoede zijn voor de Duitsers. Enkele jaren lukt het onderduiken vrij goed, maar uiteindelijk slaat het noodlot toe...


Reflectie

Nooit eerder las ik een graphic novel. Daarom vond ik dat het stilaan tijd werd om er een te kiezen voor mijn cultuurportfolio. Zoals ik ook reeds vermeldde in één van mijn vorige blogposts, heb ik interesse in verhalen die met de oorlog te maken hebben. Dit versterkte mijn keuze om voor dit boek te kiezen.


Ik kende het verhaal van Anne Frank al voor ik dit boek gelezen had. Enkele jaren geleden, tijdens mijn vorige opleiding, zijn we met de andere studenten naar het museum van Anne Frank geweest in Amsterdam. Daar kregen we meer uitleg over hoe het leven van Anne eruit zag en wat er gebeurde in Het Achterhuis.


Vooraf was ik vooral benieuwd hoe Ari Folman en David Polonsky, de bewerkers van deze uitgave van Het Achterhuis, het verhaal in beeld zouden brengen. De twee zijn er zeer goed in geslaagd om ervoor te zorgen dat je als lezer in het leven van Anne Frank getrokken wordt.


Eén en al beleving

Na een korte inleiding kom je meteen te weten in welke situatie Anne Frank is terechtgekomen. Ze leeft namelijk in een wereld vol angst en ze doet er alles aan zodat de Duitsers haar en haar familie nooit zullen vinden. De tekeningen en de tekstballonnen, die doen denken aan een stripverhaal, nemen de lezer mee doorheen haar leven.


Vooral de scènes in het verhaal waar grote acties in gebeuren zijn krachtig geïllustreerd.

Vanuit Annes oogpunt

Wat mij zo hard charmeert aan dit verhaal is dat je als lezer alles vanuit het standpunt van Anne Frank beleeft. Na een tijdje lezen word je haast echt bang om zelf ook opgepakt te worden door de Duitsers!


Voorts worden haar gedachten en gevoelens ook afgebeeld. Zo begeef je je als lezer van het verhaal in het hoofd van Anne, en dat zorgt soms voor heel ludieke beelden. Zo vergelijkt ze in haar gedachten de bewoners van Het Achterhuis met dieren. Hierdoor krijgt het droevige en angstige verhaal toch af en toe een ludieke wending.

Originele teksten

Het doet iets met je als lezer als je stilstaat bij het feit dat je dialogen en teksten leest die uit de pen van de échte Anne Frank zijn voortgevloeid. Fictie en non-fictie wisselen elkaar af met hier en daar ludieke passages. Dat zorgt voor afwisseling en de lezer geraakt hierdoor geen seconde verveeld.


Vooral de laatste passage uit haar dagboek is me bijgebleven. Hierin vertelt ze dat ze met zichzelf in de knoop zit. Ze zit ermee in hoe anderen over haar denken. Deze passage wordt afgesloten met volgende zin: "Hier eindigt Annes dagboek.". Het zijn dus de allerlaatste woorden geweest die ze ooit in haar dagboek heeft geschreven, voor ze werd opgepakt en vergast door de nazi's.


Ik kan de bewerking van 'Het Achterhuis' zeker aanraden. Voor lezers die het verhaal van Anne Frank kennen is het zeer leuk om door de tekeningen de belevenis van Anne mee te maken. Langs de andere kant is dit boek ideaal voor mensen die nog nooit van Anne Frank gehoord hebben. Het kan dienen om er kennis mee te maken en je in te leven in Annes leven.



9 weergaven0 opmerkingen

コメント


Post: Blog2 Post
bottom of page