top of page
  • frederictroonbeeck

Cultuurevenement: Bastogne War Museum

Bijgewerkt op: 26 dec. 2020

Op zaterdag 26 september 2020 bezocht ik het Bastogne War Museum gelegen in Bastogne.


Op 16 december 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog, start een van de zwaarste en bekendste veldslagen in België, het Ardennenoffensief nabij Bastogne. De geallieerden namen het in helse omstandigheden op tegen fel oprukkende Duitse troepen, diep in de Ardense bossen. De omstandigheden waarin de soldaten het tegen elkaar moesten opnemen waren uitermate zwaar. Er was niet voldoende eten, drinken en munitie. Daarbovenop was het juist die winter één van de koudste winters aller tijden, met temperaturen tot wel -20 graden Celsius. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de Wereldoorlogen, meer bepaald in de veldslagen die in België plaatsvonden. Daarom bezocht ik voor dit cultuurportfolio het Bastogne War Museum.


Aangekomen in het museum diende mijn ticket gescand te worden en ontving ik een audiogids in het Nederlands. Op deze manier kon ik alles goed volgen en werd er voldoende uitleg gegeven bij alle materialen die zeer mooi waren uitgestald in het museum.


De toer die je met je audiogids kon volgen gebeurde aan de hand van vier personages:

· Robert Keane, Amerikaanse soldaat;

· Hans Wegmüller, Duitse soldaat;

· Mathilde Devillers, een lerares uit Bastogne;

· Emile Mostade, een jongen uit Bastogne.

Deze vier personages namen me mee doorheen het verloop van het Ardennenoffensief. .


Het museumbezoek bestond vooral uit een toer die je kon volgen via je audiogids. Deze toer ging langs oude kostuums, oude geschriften, opgegraven voorwerpen, wapens, … Daarnaast waren er ook verschillende ruimtes voorzien waarin je een beeldfragment kon volgen. Deze beeldfragmenten waren bijna allemaal in 4D. Zo zat je tijdens een bepaald beeldfragment in een bos waarbij de kogels je rond de oren vlogen en zat je in een schuilkelder die daverde van de bombardementen.


Ik vond dit museum zeker de moeite en ik raad dan ook iedereen aan om er naartoe te gaan. Het museum biedt een combinatie van veel informatie en interactie waardoor je goed op de hoogte wordt gesteld van het verloop van het Ardennenoffensief.


Adres museum: Colline du Mardasson 5, 6600 Bastogne


12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
Post: Blog2 Post
bottom of page