top of page
  • frederictroonbeeck

Reality Check

Bijgewerkt op: 31 dec. 2020

Alvorens te beginnen aan het uitschrijven van mijn ervaringen bij de verschillende culturele activiteiten, maak ik bij aanvang van het eerste semester van dit academiejaar de stand van zaken op wat betreft mijn culturele ontwikkeling en eerdere ervaringen.


Mijn eerste culturele ervaringen vonden al plaats in de kleuterschool. Daar was een ruimte voorzien waar af en toe de poppenkast werd bovengehaald. Enkele juffrouwen speelden dan zelf de rol van enkele poppen en dat was een zeer fijne ervaring. Ik weet nog goed hoe wij als kleuter heel hard opgingen in de verhalen en vol bewondering toekeken naar de poppen.


Naast deze voorstellingen met de poppenkast, werden er in de kleuterschool ook momentjes voorzien waarbij de juffrouw voorlas uit ‘Pluk en de Petteflet’. Als kleine kleuters zaten we dan in een kringetje vol bewondering te kijken naar hoe de juffrouw voorlas.


Nadien, in de lagere school, werden er momenten vrijgemaakt waarbij we met de hele klas naar de lokale bibliotheek trokken. Bij deze bezoeken aan de bibliotheek kregen we de kans om een boek naar keuze mee te nemen. Toen ik de leeftijd van acht à negen jaar had was ik vooral geïnteresseerd in stripverhalen. Ik vond het dan ook zeer leuk en fascinerend om te zien hoe de stripfiguren werden getekend en hoe klanknabootsingen in de stripverhalen werden verwerkt. Pas later, in het eerste middelbaar, ben ik ‘echte’ boeken beginnen lezen. We kregen toen de opdracht om onze eerste boekbespreking te maken over een boek naar keuze. Ik heb toen gekozen voor ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ van Roald Dahl. Door dit boek te lezen ben ik me steeds meer en meer gaan interesseren voor fantasieverhalen.


In het vierde middelbaar kwam ik in aanraking met een detectiveverhaal, namelijk ‘Over The Edge’ van Helen Vreeswijk en Dirk Bracke. Dit verhaal heeft me zo hard meegesleept dat ik sinds dien een echte fan ben geworden van detectiveverhalen. Ik zoek dan ook steeds graag mee naar de dader. Dat maakt het voor mij als lezer interactief, wat ik zeer fijn vind. Daarom lees ik vandaag de dag dit genre nog steeds heel graag. Een goed voorbeeld hiervan zijn de boeken van Pieter Aspe.


Naast mijn leeservaring is mijn cultuurervaring ook steeds meer gegroeid sinds de kleuterschool. In de lagere school gingen we regelmatig naar toneel -en filmvoorstellingen. Nadien, in het middelbaar onderwijs, deden we dit eveneens. Zo is mij een toneelstuk bijgebleven genaamd Tropoi van theatergezelschap FroeFroe[1]. Tijdens deze voorstelling werd er enkel met poppen gewerkt. Dit deed mij vooral denken aan mijn allereerste cultuurervaring in de kleuterschool. Maar deze poppen waren iets gesofisticeerder en de poppen van Tropoi werden bediend door mensen die zichtbaar achter de pop stonden opgesteld. Ondanks dat deze mensen zichtbaar waren, dacht je al vrij snel dat de pop alleen aan het praten was en lette je niet meer op de mensen die achter de pop stonden om deze te bedienen. Naast Tropoi heb ik tijdens mijn middelbare schoolcarrière nog enkele toneelstukken bijgewoond zoals bijvoorbeeld Othello van Theater de Toekomst.


Tot slot ben ik van kleins af aan ook naar verschillende musea geweest. Dit deed ik vooral samen met mijn ouders op vakantie, maar ook in eigen land. Zo heb ik verschillende museums bezocht zoals Kazerne Dossin in Mechelen, het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. Ik vind het altijd zeer tof om naar een museum te gaan. Op deze manier leer ik veel nieuwe dingen bij over verschillende onderwerpen.


Ik heb dus al een vrij grote bagage wat cultuur betreft, maar er is zeker nog ruimte voor uitbreiding. Daarom zal ik in de rest van mijn cultuurportfolio mijn cultuurervaringen bij de verschillende activiteiten uitschrijven.

38 weergaven0 opmerkingen

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
Post: Blog2 Post
bottom of page