top of page
  • frederictroonbeeck

Filmvoorstelling: The Racer

Bijgewerkt op: 26 dec. 2020

Op 2 oktober 2020 ben ik gaan kijken naar de film ‘The Racer’ in de Kinepolis te Antwerpen.


Het verhaal

Het verhaal van de film begint in de zomer van 1998, tijdens de Tour de France die dat jaar van start gaat in Ierland. De Belgische wielrenner Dominique Chabol (gespeeld door Louis Talpe) zit bijna aan het einde van zijn lange wielercarrière. Bij de start van de Tour de France rijdt hij bij de ploeg ‘Austrange’ waar hij de superknecht is om de sprinter van het team, Tartare (gespeeld door Matteo Simoni), naar de overwinning te helpen. Zijn hele carrière heeft hij in dienst van iemand anders gereden, waardoor hij nu, op het einde van zijn carrière, de wens heeft om zelf eens de gele trui te dragen.


In 1998 is het gebruik van EPO (doping) zeer actueel. Bijna alle renners gebruikten het. Ook team Austrange laat zich hiertoe verleiden en samen met de ploegdokter worden de nodige dosissen toegediend. Door de EPO in het bloed van Dominique Chabol zakt zijn hartslag ’s nachts zodanig laag dat hij bijna een hartstilstand krijgt. Om dit te vermijden moet hij 's nachts op de rollen rijden om zo zijn hartslag de hoogte in te krijgen. Dit doet hij enkele keren na elkaar, tot op een gegeven moment de ploegdokter erbij moet komen en hij gereanimeerd moet worden. Dominique wordt vanaf dan begeleid door een jonge stagiaire dokter die hij als maar beter leert kennen. De stagiaire praat op hem in en probeert hem te overtuigend dat hij moet gaan voor de overwinning, al is het maar één keer, om zijn carrière mooi af te sluiten.



Reflectie

Als wielerfanaat kon ik de voorstelling van de film The Racer zeker niet missen. Ik rijd zelf ook zeer veel met mijn koersfiets en ik kijk ook graag naar de koers. Tijdens de Tour de France wordt op de zender 'één' het prorgamma Vive Le Vélo uitgezonden. In dit programma wordt er nagepraat over de rit van de dag. Hierbij worden ook enkele gasten uitgenodigd zoals op een zekere avond Louis Talpe en Matteo Simoni. Zij kwamen vertellen over hun nieuwe film. Toen ik dit hoorde wou ik hem meteen gaan kijken. Daarom heb ik dan ook gekozen voor deze film.


Ik vind dat het verhaal zeer goed in elkaar zit. Ik kan Dominique Chabol dan ook zeer goed begrijpen dat hij na zoveel jaar in iemands dienst te rijden ook zelf voor de overwinning wil gaan. Daarnaast wordt ook het gebruik van EPO en de gevolgen ervan duidelijk geïllustreerd in de film. In de jaren ’90 was het gebruik van doping dan ook niet zo raar, want er werd gewoon ook zeer weinig gecontroleerd. Ook de muziek die in de film gebruikt wordt vind ik zeer goed, vooral wanneer er beelden getoond werden van spectaculaire inspanningen tijdens een sprint of een bergrit. Over het algemeen vind ik dit een zeer goede film en een echte aanrader voor wie van wielrennen houdt!



31 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


pieter11swillens
Dec 21, 2020

Dag Frédéric,


Ik ben niet zo’n filmfanaat, noch wielrenfanaat, maar je bent er wel in geslaagd om me warm te maken om deze film ook te gaan kijken.


Als ik dan toch eens een film kijkt, dan gaat mijn voorkeur uit naar waargebeurde verhalen en ik heb de impressie dat er in deze film wel waarheidsgetrouwe zaken zitten. Dan denk ik vooral aan het EPO gebruik en de gevolgen hiervan.


Ik ben ook benieuwd naar de spanning die in de film zit. Je geeft aan dat de muziek een extra dimensie aan de spannende scènes geeft. Dit maakt me nieuwsgierig.


Bedankt voor dit blogbericht en de daarbijhorende suggestie om de film zelf eens te kijken. Hopelijk vind ik hem nog…


Like

sven.janssens2001
Dec 03, 2020

Dag Frédéric


Wat leuk om te lezen dat je de film 'The Racer' hebt gezien. Zelf heb ik hem nog niet gezien, maar deze staat nu zeker wel op mijn lijstje. Ik ben net als jou een enorme koersfanaat. Het verhaal van de Tour de France van 1998 is ook heel interessant omdat hier de Festina-affaire zich ontvouwde.

Ik deel je mening over het hoofdpersonage die zelf ook eens wil winnen. De werkpaarden in het peloton worden vaak over het hoofd gezien en krijgen te weinig aandacht voor wat ze doen.

Ik ben benieuwd of deze film mij ook zo kan bekoren.


Groetjes

Sven Janssens

Like
Post: Blog2 Post
bottom of page