top of page
  • frederictroonbeeck

De negen kamers - Peter-Paul Rauwerda

Bijgewerkt op: 1 jun. 2022

Het laatste boek dat ik voor mijn cultuurportfolio gelezen heb is ‘De negen kamers’ van Peter-Paul Rauwerda. Avontuurlijke en mysterieuze verhalen spraken me altijd al aan. Toen ik de titel en de cover van dit boek las en bekeek, wekte het meteen veel nieuwsgierigheid bij me op. Daarom heb ik mijn oog laten vallen op dit boek.

Cover 'De negen kamers'

Jonas de boekenwurm

Het verhaal gaat over Jonas. Hij is een jongen met heel veel fantasie, heeft veel last van hoofdpijn én hij is een boekenwurm, waardoor hij ook heel veel verhalen kent. Op een dag is hij alleen thuis, want zijn ouders zijn op vakantie en zijn kleine zus logeert bij zijn oma.


Opeens vindt hij een briefje op de keukentafel waarop staat: ‘Maak dit boek open en je leven zal voorgoed veranderen.’ Hij opent het boek, dat gaat over een huis in zijn straat, waar in de werkelijkheid enkel een braakliggend terrein te vinden is. Uit nieuwsgierigheid gaat hij toch een kijkje nemen op deze locatie en hij kan zijn ogen niet geloven. Opeens ziet hij in zijn straat een donker en geheimzinnig huis dat er nooit heeft gestaan. Wat blijkt, hij is één van de weinigen die het kan zien, want er is heel wat verbeelding en fantasie voor nodig om het voor je geest te halen.


Een queeste

Jonas raakt gefascineerd door het huis, vooral als hij op een keer een meisje voor het raam ziet staan. Hij doet alle moeite om in het huis binnen te geraken en dat lukt hem uiteindelijk ook. Hier start voor Jonas een duizelingwekkend avontuur dat hem van kamer naar kamer brengt.

Een mysterieuze roman vol spanning.

In elke kamer gebeurt er iets vreemds. Zo ontmoet hij eigenaardige personages, moet hij vluchten en vechten én leert hij zichzelf en het leven kennen. Naarmate hij de kamers één voor één bezoekt, wordt hij steeds volwassener en wijzer.


Fantasie, werkelijkheid of vagevuur?

Tijdens het lezen kan je jezelf continu afvragen of de gebeurtenissen wel echt gebeuren, of dat ze zich afspelen in de fantasie van Jonas. Daarnaast wordt er ook gesuggereerd dat Jonas behandeld wordt voor de hevige hoofdpijn waarmee hij te maken heeft. Het zou dus kunnen zijn dat hij niet echt het huis binnengaat en deze avonturen beleeft, maar dat hij deze verhalen verzint terwijl hij in een ziekenhuisbed ligt en misschien zelfs aan het vechten is voor zijn leven.


Als lezer vind ik het zeer fijn om van weinig op de hoogte gehouden te worden. Het feit dat je als lezer niet weet of de gebeurtenissen echt zijn of niet, beïnvloedt je nieuwsgierigheid en dat zet je meteen aan om verder te lezen.


De groei naar volwassenheid

Je kan het boek ook interpreteren op de manier dat het hoofdpersonage zijn weg zoekt naar volwassenheid. Tijdens het lezen merk je dan ook dat het personage een karakterevolutie doormaakt en dat hij wijzer wordt over het leven en over de wereld.

Ik vind het zeer goed aan dit boek dat je het op verschillende manieren kan interpreteren. Doorheen het verhaal kan je je fantasie de vrije loop laten gaan en dat heeft een positieve invloed gehad op mijn leeservaring. Ik kan dit boek zeker aanraden voor wie houdt van avontuurlijke verhalen met een mysterieus kantje!

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page