top of page
  • frederictroonbeeck

Terugblik 'Reality Check'

Bijgewerkt op: 1 jun. 2022

De afgelopen twee academiejaren heb ik heel veel genoten van de verschillende culturele activiteiten die ik gedaan heb. Ik ging uit eigen initiatief reeds af en toe naar musea, toneelvoorstellingen, monologen,... maar nog nooit zo vaak als de afgelopen twee jaar. Ik merk bij mezelf dat ik de gewoonte heb gekweekt om eigenhandig cultuurevenementen op te zoeken, door bijvoorbeeld musea binnen te gaan wanneer ik een stad bezoek.


Ik merk vooral ook dat de beleving van deze culturele evenementen veranderd is in de afgelopen twee jaar. Als toekomstig leerkracht Nederlands denk ik nu spontaan aan hoe ik bepaalde culturele activiteiten zou kunnen inzetten in lessen Nederlands.


Als ik een toneelstuk bekijk, denk ik bijvoorbeeld spontaan aan hoe de leerlingen met dat bepaalde stuk aan de slag kunnen gaan in de klas. Laat ik hen een reflectie schrijven? Een stuk naspelen? Hetzelfde geldt voor de boeken die ik gelezen heb. Tijdens het lezen denk ik na over welke verwerkingsopdrachten bij deze literatuur kunnen horen en hoe ik de leerlingen kan aanzetten tot lezen.


Tijdens het lezen van de verschillende boeken heb ik een nieuw genre ontdekt, waarvan ik alvorens te starten aan de deze opleiding nog nooit van had gehoord: de graphic novel. Doorheen de vorige academiejaren las ik zo'n twee exemplaren en ik moet zeggen dat het meer dan meegevallen is. Het genre heeft aangetoond dat het zelfs vrij zware onderwerpen luchtig kan overbrengen door middel van goed gekozen afbeeldingen en tekeningen. Ik ben er ook van overtuigd dat graphic novels het leesplezier van de leerlingen positief beïnvloeden en dat ze daardoor sneller zelfstandig naar literatuur zullen grijpen.


Voorts hebben de verschillende artikels over onderwijs en cultuur mij doen inzien dat deze onderwerpen echt leven in de actualiteit. Doordat ik de vorige twee jaar verschillende artikels hieromtrent heb opgezocht, merk ik bij mezelf dat ik tijdens Het Journaal ook extra aandacht besteed aan cultuur en onderwijs. Dat heeft ook wel deels te maken met het feit dat ik in september het werkveld zal instappen, maar vooral ook omdat ik de vorige twee academiejaren bewust bezig ben geweest met onderwijs en cultuur.

Interesse gekregen in theater!

Tot slot ben ik ook nieuwsgierig geworden naar theater. Ik heb tijdens de vorige twee jaren mogen proeven van enkele toneelvoorstellingen, waardoor ik echt zin heb gekregen om meer genres in het theater te leren kennen. Ik heb ook het geluk dat mijn eigen dorp, Herenthout, bruist van culturele activiteiten en dat ik in deze cultuurvriendelijke omgeving tijd kan doorbrengen. Het belooft op vlak van cultuur nog een mooie tijd te worden!


Ik vind het alvast fijn dat wij als studenten de kans krijgen om voor het onderwijsvak Nederlands te proeven van verschillende culturele activiteiten. Het was niet altijd even makkelijk om reflecties te schrijven en er kruipt steeds veel tijd in, maar ik heb er toch veel van bijgeleerd!

Einde van mijn cultuurportfolio!

15 weergaven0 opmerkingen

Comentários


Post: Blog2 Post
bottom of page