top of page
  • frederictroonbeeck

Boek 2 uit leeslijst: ‘Kop of Munt’ – Karen Rastelli

Bijgewerkt op: 26 dec. 2020

Het tweede boek dat ik gelezen heb uit de leeslijst is ‘Kop of Munt’ van Karen Rastelli. Ook bij dit boek sprak de cover en de titel mij onmiddellijk aan. Het wekte meteen nieuwsgierigheid bij me op. Na het lezen van de flaptekst was ik nog meer benieuwd naar hoe het verhaal in elkaar zit. Ik heb het boek opgezocht op internet en hieruit bleek dat het slechts om en bij de 60 pagina’s bedroeg. Dit heeft me extra gemotiveerd om te kiezen voor dit boek want ik was zeer benieuwd over hoe een verhaal kon geschreven worden op zo weinig bladzijden. Dit boek is dan meteen ook het dunste exemplaar dat ik ooit gelezen heb.


Het verhaal

Het boek begint bij Klaartje. Ze is aanwezig op de begrafenis van haar oudste broer, Lars, die 18 jaar zou worden. Naast Lars heeft Klaartje nog een broer, Sander, die 17 jaar is. Iedereen is kapot van de dood van Lars. De mama van Klaartje komt hierdoor nooit meer uit haar keuken en haar vader heeft het steeds te druk met zijn werk.


Gelukkig kan Klaartje rekenen op haar oudere broer Sander. Samen delen ze een geheim dat ze nooit zullen prijsgeven. Ze hebben namelijk enorm veel bang dat wanneer het geheim ooit zal uitkomen, dat dit de dood van Lucas in een heel ander daglicht zou plaatsen.


Na de begrafenis van Lars wordt er verder beschreven hoe Klaartje de dood van haar oudste broer verwerkt. Haar leven gaat immers gewoon door. Tussendoor wordt er gebruik gemaakt van flashbacks, die de lezer terugbrengen naar de tijd toen Lars nog leefde. De jaren voor zijn dood ging Klaartje met Sander en Lars steeds naar het bos om er te gaan spelen. Ze hadden naast de spoorweg een kamp gebouwd waar ze altijd samenkwamen. Ze legden steeds munten op de spoorweg die platgewalst werden door de voorbijrazende treinen.


Op een zekere avond was Klaartje alleen in het kamp met haar broer Lars. Lars was een lieve broer, die haar af en toe eens plaagde. Maar op die avond schrok Klaartje enorm van het gedrag van Lars. Hij probeerde Klaartje namelijk aan te randen. Klaartje kon zich wegduwen en ontsnapte zo aan een verkrachting. Wanneer Lars op zoek is naar haar zus, wordt hij overreden door een aanstormende trein. Lars sterft. Klaartjes andere broer, Sander, heeft deze feiten zien gebeuren. Dit is het grote geheim dat ze met zich meedragen. Zullen Klaartje en Sander het geheim over Lucas ooit aan iemand vertellen? Dat is aan jouw om te ontdekken!


Reflectie

Ik ben, in positieve zin, heel hard geschrokken van dit boek. Ik had nooit verwacht dat op zo weinig bladzijden zo een indringend verhaal verteld kon worden. Bovendien leest het zeer vlot, waardoor ik het op een uurtje uit had.


Daarnaast vind ik het thema van het boek ook zeer interessant. Het boek gaat namelijk over jongeren, die geconfronteerd worden met het feit dat ze tegen niemand kunnen praten. Zelfs niet tegen hun ouders, want ze hebben het te druk met hun werk. Dit illustreert ook duidelijk dat het belangrijk is om met mensen te kunnen praten, welke leeftijd je ook hebt. Anders kan dit, zoals in het boek, zeer erge gevolgen hebben.


Dit is een boek dat ik zeker kan aanraden aan iemand die normaal gesproken niet graag leest. ‘Kop of Munt’ leest als een sneltrein. Nog nooit heb ik zo’n mooi verhaal gelezen dat tegelijk schrijnend en toch vlot leesbaar is.




11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários

Não foi possível carregar comentários
Parece que houve um problema técnico. Tente reconectar ou atualizar a página.
Post: Blog2 Post
bottom of page